Apropå tiggarna i Malmö...

... och de andra som figurerar varstans!
Jag kan inte låta bli att fundera och analysera på deras situation! Där om någonstans är jag väldigt tvekluven.
Som de flesta har jag påverkats av okunskapens fördomar och låter mig tycka och tro fast jag ingenting vet.
En fundering som jag har är att om det ligger så mycket pengar i att tigga, att man kan köpa dyra kapitalvaror (vilket ideligen "bekräftas" av diverse FB-konton) ... varför sitter då inte fler svenskar och tigger!?
Egentligen ligger det ju i svenskens natur att vara avundsjuk och vilja ha detsamma som den som äntligen hittat en schysst födkrok.Varför i hela friden knycker inte svensken den rike tiggarens idé?
Om det genererar så mycket pengar som 10 000-tals kronor så borde ju fler svenskar sitta med sina muggar!
För kan man "hora" på annat jobb, vare sig det är legalt eller illegalt, så borde ju tiggeri vara ett fullgott alternativ!
Det finns ju folk till allt... om vi bara ser oss utan den rosa slöjan kan vi ana en handel som inte alltid är så rumsren.
Var ligger då värderingarna att just tiggeri är så skrämmande? Att handla med varor som i bästa fall bara sänker människan till en djurisk nivå men med risk att faktiskt döda sin medmänniska... DET är ok?
Jag känner folk som lugnt skulle kunna sitta på sitt arsle och bara se slantarna trilla in... och jag är nog en av dem! Men jag tror inte på den självkänsla som skulle komma av det!
Jag känner folk som för länge sedan kastat sin positiva självkänsla överbord men ändå inte skulle kunna sätta sig och håva in de där "stora pengarna" på tiggeri!
Så...
Är det verkligen sant att det ligger så mycket pengar i att sitta och frysa, skämmas och få sittsår i röven att det faktiskt är värt det?
Eller kan det vara så att man har glömt att vara källkritisk när artiklar och FB-statusar delas och att man glömt det viktiga:
 
Använd insidan av skallen!
Sätt dig själv i situationen!
Gör ett snabbt överslag på strömmen av information!
 
Du kanske kommer på att det är människor som sitter där och tigger, som förtjänar mer än bara förakt...
Det här är min fundering och som sagt... jag är kluven i frågan...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0