Mera filosofier!

Trötta morgnar är ett ypperligt tillfälle att larva med filosofier!
När man är som mest trött fungerar åtminstone min hjärna på det sättet att tankarna fladdrar ganska fritt eftersom jag inte har orken att kontrollera dem. Eller så är det för att ren fysisk aktivitet är frånvarande och inte kan distrahera.
Funderar på gårdagens samtal om att kunna yppa sånt som är BRA!
Det är så jävla rätt men konstigt nog sånt som är lätt att bara gå förbi!
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att gå från tanke till uttalade ord när det är något bra. Eller så gör man faktiskt det men har så mycket mer innanför pannbenet som borde ut.
En annan diskussion gällde det där med beröm. Det är inte alltid uppöyftande med beröm utan tvärtemot! Beröm kan få en människa att känna sig nedvärderad.
Dessa två grejer är just det som kanske är problemet!
Jag tror att vi är så vana att "eget beröm luktar illa" så mentalt slår vi ifrån oss beröm för att inte "lukta skryt".
Fuck, Jante!!
Det där är något som jag ogillar skarpt!
Om jag är bra på något kan jag väl få vara det utan att behöva be om ursäkt!
Men det är inte alltid accepterat här i Sverige.
 
Så tillbaka till den tanke som borde vara självklar:
Om jag vet att någon är bra så vill jag säga det!
Om jag vill säga att någon är bra så vill jag att den personen bara ska ta emot!
För det ÄR ingen nedvärderande grej utan något som jag vill uttrycka!
Men jag förstår känslan och skillnaden beroende på vem eller vad som uttrycks.
 
Uhhh....
Nu igen...
Jag ska hålla truten ett tag och låta fysisk aktivitet ta över. Det ska dammsugas och diskas så bara sätt fart!
Sen är jag värd kaffe och ett uppmuntrande ord, att jag är duktig som gör det som är självklart... för även det som är självklart kan ta emot många gånger! Ge mig belöning!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0