Första för säsongen!

Idag var det första hovslagarbesöket för den här installningsperioden!
Som vanligt klarade Calle av tre hovar innan han var tvungen att bli sååå uttröttad att han inte kunde stå på de övriga utan att nästan trilla omkull. Det konstiga är att med lite muttranden och tillsägelser så fixar han det ändå. Något som KAN vara när han verkar full i låsningar och dylikt är att han är kissnödig. Den hästen KAN bara inte kissa på gången... och inte kan han lyfta på bakbenen heller då. Till slut gick det att verka färdigt och när han stått ett tag inne i boxen så kom mycket riktigt den där riktigt "hållit-sig-länge-kissen"...
Shalinka fick nästan psykbryt av att stå inne hela förmiddagen... så pass att hon till en början inte ens hade ro att äta morronhö! En orsak kan vara den stora mängd hö de får in på kvällen, jag tror inte de är särskilt hungriga efter att ha knaprat i sig de kilona under natten.
Då slår det mig att jag MÅSTE börja väga höet! Samt lägga hälften av det i hönät... innan halva vintern har gått.
Förra vintern fungerade det klockrent med de vägda kilona och Schalinka med hönät. Det får den kräsna donnan att äta upp allt utan att ha hälften utspritt och ratat i boxen.
 
Det tar ju sin tid med hovis... då kunde det ju inte passa bättre att bli bjuden på lunch! Tack!!
Exakt HUR hungrig jag var kom jag inte på förrän vi var på väg till mattallriken! Det är så lätt att glömma att man är hungrig medan stallet fixas klart!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0