Plask och regn...


Då är det väl så!
Jag tänker nog vänta en liten stund innan hästarna ska gå ut.
Töntburkarna där ute brukar dels vilja ha sovmorron och är det sen sånt här väder så är de inte såååå snabba på att gå ut.
Vår uppfattning om hästar är annars den att hästar TYCKER om att vara ute men åren har även gett oss en erfarenhet av Godbytöntarna.
Allt före kl 9 är tidigt! Då får man stå och visa, mest Calle, vägen ut ur stallet. Det är inte en gång han har stått en tidig morron i stallgången och funderat åt vilket håll han ska. Vid 6-snåret är det ett nöje att släppa ut dem. Om jag är trött så är hästarna 20 gånger tröttare och skadeglädjen får en att piggna till rejält.
Sen när de ska in... Vi har kommit överens om tidigast kl 17 och då står de och väntar förtvivlat, oavsett väder.
Och nej, de väntar inte på maten! Våra hästar har hö i hagen och äter när de är hungriga...
Däremot när det är vinter på riktigt! Då kan man åka ut före 17 i snöstorm, hjärtat i halsgropen och samvetet så uppskrämt det kan bli! Snöstorm är besvärligt för hästar! Allra helst när de går i rasthage utan ordentligt skydd!
...tycker jag...
Men då står det hästar längst bort i hagen... Skramlande hinkar kan inte få dem att flytta sig mot ingången... Då står de bekvämt slumrande med rumpan mot vinden och snötäckta OCH VILL INTE IN!
VARJE gång går jag på den lätta! Varför ha dåligt samvete bara för att JAG fryser!
Bah... hästar är konstiga...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0