Stånd och psykoser!

Vintersolståndet!! Vad trodde du!? ;)
I morron kl 15.03...är det som mörkast, enligt Natanya! Sen vänder det!!!
Nu blev de flesta julklapparna handlade. Det är bara ett fåtal som jag lämnat till de allra sista dagarna. Men tror ni att vi fick med oss julpapper!? Näää... det blev kvar på Netto, på en hylla inne i affären, denna gång inte betalt dock. Sist vi skulle köpa papper, presentpapper, så blev det kvar på ÖB. Betalt och allt, klantiga mig!

Gårdagen var en bemärkelsedag av sådant slag som en av de mina hade sett fram emot.
Tyvärr blir det omöjligt att, för dem, på något sätt övehuvudtaget kunna vara delaktig  i den. 
Det är skrämmande när möjligheten finns att bara rycka undan det för dem. Jag antar att jag är partisk då det drabbar de mina men det är lika illa för ALLA som är i samma situation!

Jag har funderat lite på fantasivärld i samband med psykoser. Min erfarenhet säger mig att det kan ha sina liknelser. Då är ju frågan om vilken del som är fantasier och vilken del som hör till den "riktiga verkligheten". Det beror ju naturligtvis på vem du frågar!
Jag har suttit och funderat på frågan, både objektivt och subjektivt. En del händelser är ju enbart subjektiva! Dit hör värderingar och känslor bland annat! Men de objektiva händelserna kan ju aldrig ruckas på... de bara finns...
Inom psykiatrin pratar man ibland om "röster" som en del av hallucinationer. Dessa är ju svåra att definiera som fantasier eftersom de är subjektiva. Man kan bara förklara dessa som just hallucinationer genom att påpeka att andra inte hör dessa.
Däremot händelseförlopp och liknande, dessa kan ju aldrig förklaras bort. Det är ju verklighetsfakta som kvarstår.
Jaja, det är inte lätt att förstå dessa sjukdomar! Man kan ju alltid trösta sig med att den dagen när man förstår dem till fullo så sitter man där själv. Och det är ju något man med gott samvete kan "skylla på" när man inte kan förstå människor som lider av det.
Fast jag tycker att det är värt att diskutera! Det är så man lär sig och eftersom jag hör till dem som gärna vrider och vänder på saker och ting för att se ALLA sidor av tärningen så har jag även nu gjort så.


Apropå psykiatri!
Jag är helt fascinerad över några människor i min omgivning som kan delge utifrån deras situationer! Det är en så fruktansvärt berikande förståelse som man kan lägga till sin utbildning!
När en normalintelligent (eller normalstörd) person kan förklara vad som händer och sker i olika skov, i olika sjukdomar så är det så mycket lättare att få fäste i skolböckernas faktavärld!
Sen alla dessa bloggar där människor delar med sig av sin personliga erfarenhet... man kan bara bocka och tacka!

Har du några favvisbloggar? Några med personliga värderingar och fakta om dessa funktionshinder som jag för det mesta tycker är intressant att läsa om?
Tipsa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0