Dagens I-landsproblem!

Nu har ju Arboga Kommun gått över till rökfritt. Det är rökfri arbetstid som gäller. Jag kan ju inget annat säga än att det egentligen är bra men det är ju något svårt när andra säger till att låta bli.
Snuset är tillåtet så det blev en dosa för de mer tuffa stunderna.
Som sagt, jag tycker att det är bra... MEN... det blir svårt då en del av dem på bygget inte faller under förbudet och man tvingas veta att andra kan gå ut och röka! Svensk avundsjuka? Kanske... eller finsk...

När såna förbud införs så tänker jag på andra problem som uppstår. Rökning VET alla att det är massor med farliga ämnen! Och passiv rökning ÄR inte bara att stå i oset utan även den påverkan som följer med en rökares kläder.
Sen alla allergier... Människor är allergiska mot rök, djur, parfymer, dofter, mat osv...
Hur långt kan vi skydda varandra? En del är allergiska mot el och vill begränsa tillgången för folkmassor... Är det OK?
Om det inte är OK är det då OK att förbjuda parfymer och doftande blommor?
Eller är det OK att pälsdjursägare inte ska kunna röra sig obehindrat?

Var går gränsen?

Jag tycker att det är hemskt när människor har allergier som begränsar deras tillvaro... men är det OK att begränsa ALLAS tillvaro?

Nötallergi har börjat blivit välkänt och varningen: "Kan innehålla spår av nötter", finns nästan överallt... för säkerhets skull. Men hur klarar sig dessa när många affärer har lösförsäljning av nötter, en trend som fått en uppsving i samband med en del dietmoden.

Det här ska jag klura på, om jag hinner, medan jag sköter mitt arbete idag... i den rökfria kommunen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0