Apropå ansvarsfrågan!

Det blir en hel del diskussioner angående ansvarsfrågor när det gäller barn med särskilda behov!
För min del är det rätt logiskt att jag som förälder har ansvaret att se till att mina barn hamnar på skolan... Men sen då?
Sen ter det sig att barnen SKA jobba på skolan.
Om de inte förmår att jobba så kan de lika gärna gå ut... typ...
Om man säger till mina barn att om de inte jobbar så ska de lämna lektionen så blir konsekvensen ganska ögonblickligen ett truligt nekande till motivation och till ytterligare följd att de ska lämna lektionen.
Nu har jag barn med särskilda behov då tydligheten bör komma från de vuxna.
Tydligheten som förmedlas är att de SLIPPER jobba om de helt enkelt struntar i det!
I den situationen är ju dock inte mina barn särkilt speciella utan ganska "normala"... normala, lata människor!
Att människan i grunden är lat borde ju inte vara någon nyhet!
Om mina barn INTE hade någon oförmåga eller ett behov av tydlighet så skulle de fortfarande reagera på liknande sätt antar jag.
Men nu har de behov som gett dem plats i en grupp för barn med extra behov... eller förlåt!
Jag har ju fått höra att den särskilda gruppen INTE är för barn med problem...
Vem blir mest förvirrad? Jag eller barnen? Eller kanske de lärare som inte vet att de måste lägga ner lite energi och möda på att ta det läraransvar som ligger på dem, att förmedla till barnen den motivation och därmed en möjlighet att insupa kunskap!
Som sagt tidigare!
Specialpedagogik kan man trycka upp på nåt mörkt ställe om bemötandet är helt fel!
Ingen människa kan tillgodogöra sig kunskap om den blir illa behandlad...
Och illa behandlad eller inte betyder inte: "Behandla andra som du vill bli behandlad själv!"
Vi pratar individer på olika nivå!
Och olika individer behöver olika bemötande!
Den där förbannade mallen som alla ska tryckas in i är värdelös!
När ska det gå in i allt arbete med människor??
Jag kommer inte på några villkor stanna av med att tycka synd om skola, lärare, andraa människor osv...
Jag kommer att hävda MINA barn! Kanske även DINA men då måste vi hjälpas åt!
Mina barn kan inte bara kliva åt sidan med förödande konsekvenser bara för att "det finns faktiskt andra..."
Skolan ska vara individanpassad... typ... heter det...
VART i hela friden tog det vägen??
Mina barn är intelligenta individer men med en del behov som måste fyllas för att intelligensen ska komma till sin rätt.
Mina barn ska ha ett bemötande på DERAS villkor!
För det är DE som faktiskt har de här problemen! OM nu skolan har problem med att förstå det då är min följdfråga:
Vems är ansvaret för att SKOLAN ska höjas från det träsk med brister som finns där?
 
Ytterligare...
Jag lämnar barn vid skolan...
De lämnar skolan efter att ha fallerat i att anpassa sig i mallen...
De dräller på stan...
Diverse övrig personal reagerar...
Då kommer kravet att jag som förälder har ansvaret för mitt barn!
Hur ska jag veta att skolan har brustit?
Hur ska jag veta att mina barn inte är där?
Hur ska jag bedöma varje konflikt mellan skola och mina barn om jag bara får höra barnens version?
 
Nu är det ibland då det fungerar med kontakt.
Men jag KAN inte finnas att ta rätt på skolans tillkortakommande varje förmiddag kl 9.30!
Att resurser fattas är knappast MITT ansvar!
Eller??
Uh, mina barn är lätta om man orkar bemöta dem på de ögonblick som uppstår men jag som ansvarstagande vuxen och mamma kan inte skuldbelasta barnen när de inte KAN!!
Fan!!
Allt tjafs suger energi!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0