Rättsstaten Sverige

Tänk vilken tur vi har som bor i en rättsstat! Här kan inga människor bli dömda utan att det klart styrkts. Sen att offer inte kan få upprättelse är väl en petitess, man kan ju inte få allt.
Enligt "bloggkollega" kan man till och med skylla på spriten för att klara sig! Om man mot all förmodan skulle få något bindande mot sig.

http://bloggar.aftonbladet.se/brottochstraff/2011/11/01/hogsta-domstolen-har-genomfort-en-kupp/

Jag sitter och funderar på våra problem i familjen.
"Brist på bevis", "inget brott" är två av formuleringarna på senare tid.
Under årens lopp har incidenterna avlöst varandra och det verkar inte finnas någon ände på toleransen för hur barn får behandlas!

"Brist på bevis"... dvs ord mot ord...
Synd att de som med egna ögon såg men inte vågade stå för det.
Synd att man inte kan sätta sina egna barn i en föreställd situation och därigenom kunna frammana åtminstone liiiite empati för andras barn.
Synd att iakttagelser av individer i åldrarna 12-15 inte värderas åtminstone lika som rabiata vuxna.
Synd är också att polisen inte tar ett larmsamtal från barn på allvar.

"Inget brott"...
Jag ska också skrämma mina ungar ner i källaren när det inte blir som jag vill... för det är inget brott... enligt rättssystemet. Så länge vi vuxna inte använder direkta hot som verbala uttryck eller fysiskt våld så är det inget hot om ungarna skulle råka bli rädda.
INNAN jag sätter det i system ska jag bara försöka sätta mig in i hur jag ska klara det utan att drabbas av mitt samvete... Eller vänta! Det kanske är en förutsättning att samvetet stuvas in i garderoben??

Därifrån är det lätt att glida iväg inom nationen för funderingar över hur många som blir drabbade av rättssystemet.

Otaliga börjar väl de fall bli där barn blir utsatta av vuxna.
Inte heller i dessa fall har de vuxna som begått övergrepp bjudit in folk för att bevittna.
Men som tur är så lever vi i ett sättssamhälle. Ingen blir dömd utan "rimliga tvivel".
Måste jag tillägga att jag börjar tröttna???

Att sen barnen blir drabbade är väl ett svinn man får räkna med, antar jag....



Kommentarer
Postat av: AnnSofie

Förstår att det är dina barn det handlar om "Synd att de som med egna ögon såg men inte vågade stå för det" Hur menar du då?

2011-11-05 @ 07:39:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0