Medmamma, plastmamma, låtsasmamma...

... kärt barn har många namn!
Jag har under förmiddagen haft ett långt samtal, mest sladder, med min bonusdotter, styvdotter, låtsasdotter... eller varför inte bara: Älskad dotter! <3
Mycket prat blev det, saker ältas och blöts.
Många problem finns och andra avtar.
Faktum är dock att vi är hemskt glada över att ha varandra!
En kommentar för rätt länge sen när jag ifrågasatte mig själv som mamma var:

"Hade du inte varit bra så hade jag aldrig behållt dig!"

Den kommentaren sparar jag nära hjärtat! <3

Idag gled sladdret iväg i en fundering från Caizas sida. Hon funderade på hur jag har kunnat älska henne lika som mina biologiska barn!
Hon tycker själv att hon har varit jobbig och ser idag som tvåbarnsmamma att mammakärlek får en att klara många motgångar och mycket trots.
Vår gemensamma förklaring blev att det har inte varit svårt att vara medmamma! Det har alltid funnits en biologisk mamma och vi har alltid samarbetat kring Caiza. Det har jag och mamma Kerstin fortfarande gemensamt då vi "delar" på barnbarn.
En annan förklaring är avsaknaden av "älskar-barn". Idag förstår Caiza det också. Jag är ingen barnälskare som förtjust skrämmer stackars ungar i deras barnvagnar genom att sticka fram en främmande nuna från ovan.
Barn är människor!
Och MÄNNISKOR däremot gillar jag... om de gör sig förtjänta av det.

Caiza är min dotter eftersom hon och jag har delat hennes uppväxt. Älskar Caiza gör jag därför att hon är den hon är och har befunnit sig i bl a min omsorg under många år.
Kärlek till barnen tar sig ju uttryck i omsorg utan förbehåll.
När man älskar de barnen som finns, biologiska eller inte, räknar man inte med något tillbaka.
Med facit i hand ser jag att kärleken återgäldas genom vidare omsorg och kärlek.
Det sprider sig och de "nya" barnen blir älskade och även andra människor omkring.

Svårigheten blir ju när de ska lära sig att som vuxen har man rätt att välja gentemot andra vuxna. Där måste det finnas en respekt åt två håll för att det ska vara möjligt med någon som helst kärlek.

Ett stort till ALLA mina barn och barnbarn!!!!
Inte att förglömma bästa medmamman!!!

Kommentarer
Postat av: anna

<3

2011-11-22 @ 16:21:12
URL: http://annahjorteanttila.blogg.se/
Postat av: Medmamman

Du är bara för underbar. Jag är så glad att det blev just du som min medmamma. <3 <3

2011-11-23 @ 12:53:01
Postat av: Caiza

aaw, jag skyller på amningshormonerna som gör att mina ögon fick tårar :')

Bästaste du <3

2011-11-25 @ 07:59:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0