Fars dag!

Nu är hästarna ute och som vanligt fick jag gå och putta ut dem ett par gånger för att få dem att gå ut i hagen!
Det är hög tid att se över hur mycket hö jag lägger in på kvällen.
Standard med fodringen är ju att jag väger upp den mängd hö som jag vet funkar! Sen tycker jag att det ser så lite ut att jag lägger in lite till...
Silaget som jag köper på plats är hårt pressat och har vettiga värden för hästar... tillräckligt vettigt för att jag ska våga överfodra utan risk.
Den enda som jag egentligen håller på att larva mig med är gammeltanten som med sin ålder, sitt temperament och den gissade härstamningen lätt faller ur efter nyår.
Det som bäst har funkat är att lägga en del av höet i nät då hon har lätt för att rata det som blir trampat på i boxen... det är en liten kinklisa vi har att göra med.
Sen är det en ökning av fett och protein under vinterns gång... Det som jag sällan tar med i beräkningen är att en del av hullförlusten egentligen är helt normal! Det är ju när det betesfeta försvinner men den som känner oss på Godby vet ju att vår syn på när hästar börjar falla ur är inte alltid den som andra hästmänniskor har...
Jaja, hur som... de får det de behöver och lite till... för säkerhets skull... men jag borde verkligen väga och trixa mer för min plånboks skull. För det är ju inte rimligt att mata i så bädden i slutet på säsongen består av mestadels hö!
 
Nog om hästgnäll!
 
Idag är det Fars Dag och det väcker nog många tankar hos många barn och ungdomar!
I det här huset så är reaktionerna ganska vuxna... ett lindrigt "spott-o-fräs" sen en vuxen suck för att landa i tanken att situationen inte är värd att bli upprörd över!
Däremot har vi fått se hur andra har den kontakten att ungdomar gärna ser till att lyfta sin pappa under dagen! Den respekten förtjänar man... det är inget som kommer på Posten...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0