Vad är trygghet?

Det diskuteras ganska flitigt i vår lilla stad om vad som är trygghet.
Slående är det spann som uppkommer, hur vi alla värderar trygghet på olika sätt!
En del är osäkra på främmande människor bakom ryggen...
En del är rädda för mörkret...
En del är helt enkelt rädda för människor!
Och en del är rädda för miljön...

Det som väldigt sällan diskuteras är tryggheten att kunna vara svag, liten, osäker osv...
Det jag menar är att trygghet kanske inte ALLTID är att vara trygg med sig själv utan tvärtom!
Jag kanske behöver vara trygg med att släppa kontrollen och lämna över till någon annan.
Jag kanske behöver vara trygg med att vara liten och svag med någon annan...
 
"Sköt dig själv och skit i andra"...
Det är väl det bästa uttrycket som skulle kunna rasera tryggheten totalt!
Den dag som vi klarar oss helt själva blir det katastrof, tror jag...
 
Idag diskuteras trygghet i vår lilla stad med tanke på en del både utförda och enbart påstådda överfall...
Ett överfall på person skapar otrygghet...
MEN!
När vi får tillfälle att peka på någon antagen skyldig så skapas en ännu större otrygghet för någon annan!
 
För mig är trygghet när jag vågar vara beroende av någon/några andra... men jag antar att vi har lång väg för att komma dit...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0