Pepparkakskriget!

Jaha... nu sitter man och läser om rätten att se ut hur man vill på luciatåget.
En kristen tradition excluderar tomtar och "spotifylistan" excluderar pepparkaksgubbar...
Försvaret av de kristna argumenten borde ju godtas med öppna armar av majoriteten!
Varför?
Jo, därför att i tidigare diskussioner har man försvarat rätten till kyrka och kristna traditioner före neutralitet!
 
Pepparkakorna är en direkt kränkning till barnen som måste få se ut som de vill, oavsett om de finns med i tablån eller ej!
 
"Mest kränkt vinner!"
 
Nidbilder visar en rädsla för att chokladen ska förbjudas (har de inte tänkt på lakrits?)
 
Tintin har försvarats hårt, oavsett intresse för seriefiguren eller ej...
 
Men i fallet med pepparkakorna!
Kan man inte se lite positivt i det hela?
Är inte det en ypperlig förberedelse för vuxenlivet där liknande krav ställs?
Jag menar...
Tänk den polis som gråter över kravet att bära uniform: "Jag VILL ha pepparkaksgubbedräkten! Det ha min mamma lärt mig att jag får ha om jag vill!"
 
Den kristna traditionen kan vi bara fetglömma att vi  egentligen vill föra vidare...
Det är lätt att räkna dem som seriöst är involverade i den kristna tron, av dem som bråkar mest...
 
Det har diskuterats om rasism och "motsats"rasism... Det här är väl ett underbart exempel hur det svenska folket tillåter sig bli kränkta av petitesser!
För på allvar, SÅ jävla viktigt är det väl inte att lära barnen att prompt få rätt!
Eller att sätta sig i kyrkan (för den fina miljön) vid avslutningar osv...
Eller att bråka om rätten till svin på tallriken istället för godsmakligt nötkött...
Eller ... Vad mer??
 
Ah, svammel i vanlig ordning och jag vet en som skulle kalla det ordbajseri...
Jag har bara så svårt att se allvaret i frågorna då man ställs inför så mycket svårare frågor emellanåt...
 
Nu ska jag skjutsa min unge som INTE vill vara pepparkaka så det blir lugnt i huset!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0